Isnin, 1 Februari 2010

Safar....kini telah masuk minggu ke-3


Muharam,Safar...hari ke 16 dalam bulan Safar.Terasa masa terlalu cepat berlalu.Masuk bulan ke 2 bulan hijrah rupanya.Bermakna hanya tinggal lebih kurang 6 bulan sahaja lagi kita akan menyambut bulan Ramadhan,bulan rahmat dan keampunan yang dinanti oleh umat Islam.

Dalam kita melalui hari-hari dan menjalani rutin kita sebagai pelajar,pendidik,ibu,surirumah....jangan terlupa untuk mengqada'kan puasa kita. Berapa hari yang tertinggal perlu diganti dengan segera.Bimbang jika terlupa akan dikenakan fidyah .

Sesungguhnya masa yang berlalu terlalu pantas meninggalkan kita,antara sedar dan tidak kita masih tercari-cari nur hidayah Allah SWT.Hidup mestilah berpaksikan kalimah syahadah...tanpa tauhid ULUHIYYAH ini kita pasti akan sesat.

Ahlul Sunnah Wal-Jama'ah yang diiktiraf oleh kita dan kita mengaku sebagai penganut Ahlul Sunnah Wal-Jama'ah...tapi adakah kita mengikut segala prinsip ASWJ ini...antara prinsip ASWJ ialah :

1. berpegang teguh dengan ajaran al-Quran dan as-Sunnah
2. berpegang teguh dengan prinsip salaf-us-soleh
3. jika berlaku pertelingkahan pendapat akan merujuk al-Quran dan as-Sunnah
4. tidak mencela atau mengkafirkan golongan yang tidak sealiran dengan mereka
5. tidak meghukum kecuali dengan bukti-bukti yang sahih.

Tepuk dada tanya keimanan kita...adakah hidup kita selaras dengan prinsip dan pegangan ahlul Sunnah Wal-Jama'ah ini.Begitu pun Allah SWT amat menyayangi hamba-hambaNya yang sentiasa mencari jalan kebenaran dan keinsafan.


Hanya Allah SWT,yang layak disembah : Tiada Tuhan melainkan Allah " Kembalilah mencari nur Allah SWT.Insya'Allah kita akan memperolehi ketenangan dan keberkatan hidup di dunia dan di akhirat. Kita diciptakan adalah untuk beribadat kepada Allah,menurut segala ajaranNya ...bukan membelakang dan meninggalkan suruhanNya.Manusia adalah insan kerdil dan hina diciptakan dari setitis air mani...dibentuk dan ditiupkan roh padanya...itu semua kerja Allah ,yang amat mustahil dilakukan oleh kita yang bernama manusia.

Tapi kita lupa...apabila dikurniakan akal,tidak mahu berfikir tentang kebesaran Ilahi,dikurniakan nikmat yang melimpah ruah...disalurkan ke tempat-tempat maksiat.Tanya diri kita untuk apa kita diciptakan?Jawapannya adalah untuk menjadi hamba Allah yang beriman dan beribadat hanya kepada Allah.

Hanya Allah tempat pergantungan kita,bukan teman atau sahabat. Sahabat yang baik membawa kita ke jalan yang benar,namun sahabat yang buruk akhlaknya..akan membawa kita menempah alam kekotoran ( maksiat,dadah,pergaulan bebas).Jadilah sahabat yang sentiasa membawa "amar makruf nahy mungkar" .


Sempurnakanlah hari-hari kita dengan amal ibadat,amar makruf nahy mungkar ,menuntut ilmu dan perkara yang berfaedah.Jauhi perbuatan maksiat dan perkara-perkara lagha(sia-sia: bercakap kosong,melepak,duduk di tepi jalan)Jadilah anak-anak yang berguna pada nusa,bangsa dan agama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan