Rabu, 24 Februari 2010

Mesyuarat Yang Memakan Masa Terlalu Lama...Perlu Kajian


23/2/2010...saya dan Puan Aisyah telah menghadiri Mesyuarat Agong PPI,Perhubungan Daerah Kluang Kali ke 22...di Sek.Keb.Perempuan Bandar...pendaftaran bermula dari jam 2.00-2.30 petang...mendaftar juga ada 2 fasa...fasa 1..pendaftaran guru pemimpin dan fasa ke 2..pendaftaran ahli guru dan pelajar...yang pada pandangan saya memakan masa yang agak lama.Beratur walaupun di dalam dewan dalam keadaan yang kurang selesa...dan agak lama untuk membuat pembayaran...benar-benar menguji kesabaran.AJK Pendaftaran sepatutnya menumpukan perhatian kepada barisan panjang guru pemimpin yang ingin membuat bayaran...bukan berbual sesama sendiri dan kadang-kadang rasa terganggu..dengan tiba-tiba saja ada ajk yang menyelit di antara kami untuk bertanyakan ajk pendaftaran yang ketika itu sedang sibuk membuat pengiraan wang dan menerima borang pendaftaran keahlian.


Kemudian saya mengambil tempat....acara dimulakan dengan ucapan dan perasmian dari wakil PPD...alhamdulillah ia berjalan lancar.Tahniah kepada wakil PPD kerana memahami situasi kami...ucapan perasmian yang padat dan mantap.

Seterusnya kami disajikan dengan jamuan ringan...yang memakan masa hampir setengah jam...penantian satu penyiksaan...hampir ke angka 4 petang..kurang 15 minit..barulah agenda mesyuarat dijalankan...dan berlangsung selama 1 jam 30 minit...bukan mengira dari bermulanya mesyuarat...tetapi mengira masa dari bermulanya pendaftaran.
Apa salahnya menyediakan 2 orang ...bagi mengutip yuran keahlian untuk Sek.Rendah dan Sek.Menengah....sekurang-kurangnya masa pendaftaran yang sepatutnya boleh siap dalam tempoh 30 minit menjadi kepada 60 minit.

Memang tidak mudah untuk mengendalikan kewangan...tetapi tak akan tidak ada di kalangan AJK yang boleh dipercayai untuk sama-sama bergandingan bahu...mengutip duit yuran keahlian.....paling kurang lantiklah seorang ajk (naib bendahari) untuk membantu sekurang-kurangnya semasa pendaftaran ketika Mesyuarat Agung.

Kehadiran Guru Pemimpin yang hadir seakan serentak menimbulkan kekalutan sekiranya tidak ada kelancaran di bahagian pendaftaran lagi.Sekadar untuk muhasabah bersama. Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan