Ahad, 24 Januari 2010

Kembali Menemui PenciptaNya


Hari ini merupakan hari ke tiga...kemangkatan sultan Johor..yang ke-empat.Kepulangan menemui KhalikNya...yang pasti tidak akan kembali.Setiap yang bernyawa pasti akan mati.Itu janji Allah SWT.Moga roh baginda dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama para mukminin.

Kita yang masih hidup ,masih lagi diberi udara (oksigen)..masih mampu tersenyum pada hari ini...mesti meneruskan perjuangan..tempoh berkabung 7 hari...bagi memperingati pemergian Sultan yang berjiwa rakyat.

Tika dan di saat ini...di sekolah kelihatan anak-anak didik (terutamanya pelajar lelaki)segak bersongkok berlilit kain putih...sejuk mata memandang...andai budaya memakai songkok ini diteruskan alangkah indahnya...memang memakai songkok tidak wajib bagi lelaki...tetapi keindahan dan keseragaman berpakaian itu terserlah.

Namun,dalam pada kita menzahirkan pemakaian songkok dalam tempoh berkabung ini,ada baiknya juga jika akhlak dan sahsiah kita juga selari dengan kesopanan kita berpakaian.Alangkah indahnya,jika suasana di dalam kelas tidak dicemari dengan hingar-bingar suara anak-anak yang kadang-kadang membingit dan memekakkan telinga seorang ibu atau ayah yang sedang mendidik anak-anak...membimbing anak-anak menjadi insan yang berjaya suatu hari nanti.

Sesungguhnya kejayaan tidak datang bergolek....berusaha,berdoa dan bertawakal adalah senjata utama umat Islam di dalam meraih kecemerlangan...usaha tanpa doa sia-sia,Doa tanpa usaha binasa. Hanya bertawakal kepada Allah SWT bukan ajaran Islam.Usaha,doa dan tawakal adalah tiga "sahabat" yang perlu diseiring dan dibersamakan...kerana tanpa ketiga-tiga sahabat....mungkin kegagalan menjadi milik kita.

Gagal sekali tidak bermakna gagal selama-lamanya.Tetapi jika kita menempa kegagalan dari diri kita...memang pasti kegagalan akan menjadi milik kita buat selama mana kita berada di bumi Allah SWT. Berdoalah kita agar diri kita menemui jalan lurus yang dipenuhi cahaya Illahi,walau hakikatnya jalan lurus ini terlalu pahit untuk di capai,kerana jalan lurus ini banyak ujian dan dugaannya...hanya kepada Allah tempat kita mengadu dan padaNya jua-lah tempat kita kembali.

Hidup di dunia hanya perlu kepada 2 formula yang mudah...inginkan pahala dan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat...penuhi dan ikutilah segala suruhan Allah SWT dan melaksanakan segala ajaran yang disampaikan oleh Rasulullah SAW,jika tidak kita akan menempuh segala penderitaan di dunia dan di akhirat.

Tapi,sesungguhnya Allah SWT maha pengampun....bertaubatlah...mudah-mudahan Allah SWT menerima taubat kita sebelum kita tersasar jauh...Nauzubillah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan