Selasa, 12 Januari 2010

Ke mana kita?


Ke mana kita? Persoalan ini mungkin sukar untuk dijawab.....ke sekolah menuntut ilmu atau berpeleseran....ibarat kata-kata anak-anak merewang....merewang ada tujuan? Dalam Islam bermusafir yang tanpa tujuan dan matlamat pun hukumnya MAKRUH...apatah lagi kalau ke sekolah tujuannya hanya untuk bersiar-siar,mengukur bangunan....maka hukumnya adalah berdosa besar....

Menuntut ilmu adalah satu kefardhuan kepada umat Islam sama ada kita lelaki atau perempuan...ilmu fardhu Ain dan ilmu fardhu kifayah wajib dipelajari...agar kita menjadi bangsa dan umat Islam yang bertamadun.

Kegemilangan pendidikan di zaman Rasulullah,para sahabat,zaman Bani Ummayyah dan Bani Abbasiyyah telah memartabatkan umat Islam di mata dunia sebagai bangsa yang berilmu dan bertamadun...sedangkan bangsa Eropah masa hidup di zaman kegelapan..dan zaman kemunduran.

Lahirnya tokoh perubatan Islam yang diiktiraf oleh dunia barat...IBNU SINA...TOKOH PERUBATAN ISLAM...yang disanjung karya dan dijadikan rujukan ...karyanya ...CANON FI TIB...semua ini lahir dari umat Islam yang amat mencintai ilmu...namun tidak pernah lupa untuk menunaikan kewajipannya terhadap pencipta yang Esa(ALLAH SWT). Terciptanya benang untuk pembedahan,ubat-ubatan dan pendedahan kepada virus pelbagai penyakit kronik....semuanya telah dikaji dan dianalisa oleh seorang insan yang bernama IBNU SINA.

Namun dalam kedangkalan dan kealpaan kita pada hari ini...kita umat Islam menyanjung budaya barat yang tidak akan membawa apa-apa makna...dan tatkala ini juga masyarakat barat telah mengubah pendirian dan keimanan mereka kepada Islam...betapa mereka telah menemui nur iman sebelum berakhirnya...alam ini.

Sedarkah kita...yang dilahirkan Islam dan mengaku beriman kepada Allah SWT tetap berterusan melakukan maksiat dan larangan Allah SWT,waima solat fardhu lima waktu pun hanya jika berkesempatan menunaikannya...itu pun sudah kira baik....ada juga yang terus meninggalkan solat tanpa...memiliki perasaan bersalah atau berdosa.

Jesteru itu anak-anakku...tanyalah iman di dada....di manakah akhirnya penghujung kehidupan kita...dan ke manakah kita akan ditempatkan apabila kita dibangkitkan di alam nan abadi...Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan