Isnin, 18 Januari 2010

Amanat Seorang Ayah


Kematian adalah suatu kepastian,kerana setiap yang bernyawa pasti akan menemui PenciptaNya..Namun bersediakah kita untuk menghadapi suatu kehilangan ....kehilangan yang tidak akan kembali...Tetapi sedarkah kita semasa hidupnya seorang ayah dan ibu...kadang-kadang kita tidak pernah hendak menghargainya....Pastinya kita akan terasa apabila kita akan kehilangan orang yang tercinta secara tiba-tiba.

Ayah pernah berpesan...tuntutlah ilmu,jadilah anak yang berguna ...berjasa pada nusa dan bangsa,jangan sekali-kali tinggalkan solat,mengaji walaupun satu potong ayat...adakah kita menyedarinya....mungkin ya,mungkin tidak..

arus kemodenan dan perubahan yang menggila dengan segala sebaran berbentuk siber sukar dibendung,budaya barat menjadi suatu ikutan dan keseronokan,berpesan si ayah...jangan turutkan hati muda dan hawa nafsu,kelak buruk padahnya...juga dipinggirkan dikesampingkan...segala-galanya berlalu umpama angin berhembus....


Tapi,bila ayah dijemput Illahi,tanpa sebarang pesan di hujung nyawanya..barulah kita tersedar dari lamunan dan mimpi...baru kita sedar...betapa ayah telah mengingatkan kita dengan nasihat,tunjuk ajar dan pesanan yang tidak boleh kita beli dan kita dapat di tepi-tepi jalan...sesungguhnya amanat dan amanah yang berikan kepada kita...adalah untuk mendidik dan mentarbiah jiwa,rohani dan emosi kita agar menjadi anak-anak yang soleh dan solehah.

setelah pemergiannya....nyatalah kita hanya seorang anak yang tidak mampu...berdikari...kalaulah aku mendengar kata-kata ayah,mungkin aku tidak akan menjadi seperti hari ini.Tapi,sesungguhnya,masih ada masa lagi untuk kita mengislah segala keperibadian,akhlak,ibadat kita...Perjuangan untuk menjadi insan soleh dan solehah masih terbuka luas,kerana pintu masih terbuka. Allah SWT maha penyayang dan maha pengampun.

Marilah,anak-anakku...bersama-sama kita muhasabah diri dan mengislah peribadi agar kita menjadi mukmin yang cemerlang di dunia dan di akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan