Isnin, 17 Ogos 2009

Ahlan Wa-Sahlan Ya Ramadhan!


Ramadhan...hadirmu di nanti...kehadiranmu membawa seribu erti dan nikmat dalam hidup umat Islam. Puasa di bulan Ramadhan..rukun Islam ketiga,menjadi satu kewajipan bagi umat Islam untuk menunaikan ibadah puasa. Puasa adalah menahan diri dari lapar dan dahaga serta perkara yang membatalkannya bermula dari terbit fajar hingga terbenam matahari.

Puasa mendidik dan melatih umat Islam agar menjadi insan yang sabar dan tabah. Mendidik rohani dan jasmani,mensyukuri di atas nikmat kurniaan Illahi.Menjalani dan merasai keperitan hidup insan-insan yang kurang bernasib baik. Puasa melatih kita mendidik hawa nafsu daripada menjadi insan yang melakukan pembaziran.

Islam melarang umatnya melakukan pembaziran,kerana pembaziran adalah sahabat syaitan. Ibadah puasa juga mendidik jiwa agar bersedia menghadapi rasa lapar dan dahaga,mengajar kita menjadi insan yang berdisiplin,membiasakan diri untuk bangkit bersahur,melakukan solat sunat terawikh yang hanya setahun sekali,memyediakan juadah berbuka puasa sekadar keperluan.

Sesungguhnya ibadah puasa terlalu indah untuk dinikmati,lalitulqadr yang tidak ada di bulan-bulan lain,hanya Ramadhan diberikan keistimewaan satu malam.Allah SWT amat menyayangi hambaNya yang meminta. Bulan Ramadhan ,bulan penuh keberkatan ,penuh kenikmatan. Maka jadikan Ramadhan kali ini lebih bermakna dan lebih baik dari Ramadhan sebelumnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan