Khamis, 20 Ogos 2009

BERSYUKURKAH KITA DILAHIRKAN SEBAGAI ISLAM?


Dilahirkan sebagai Muslim.Bersyukurkah kita? Islam agama yang satu-satunya diredhai oleh Allah SWT di atas muka bumi ini,tiada agama lain selain Islam yang membawa rahmat . Diutuskan para rasul untuk membimbing umat manusia ke jalan kebenaran,jalan yang penuh warna-warni. Namun bersyukurkah kita? tanpa perlu penyeksaan , tanpa perlu sekatan dan tanpa perlu cemuhan.Lahirnya kita di azan dan diiqamahkan agar telinga kita didendangkan dengan alunan suci ayat al-Quran.

Kecil kita di asuh ,dididik dan dipimpin agar satu hari nanti kita akan menjadi anak-anak yang soleh dan solehah.Dihantar ke taman asuhan kanak-kanak untuk mengenal huruf,di pimpin tangan di tunggu apabila melangkah ke alam persekolahan. Diajar alif ,ba,ta.....di asuh mengambil wuduk,solat waima dilatih berpuasa tatkala mula mengenal huruf.

Namun....tika usia menginjak remaja...seolah-olah kebebasan telah berada digenggaman.Solat mula ditinggalkan,ayat-ayat al-Quran sekadar hiasan ,puasa jauh sekali untuk ditunaikan. Bersyukurlah kita kerana dilahirkan sebagai Islam.
Awalnya Islam di Bumi Allah ( Mekkah) Rasulullah SAW....dihina,dicemuh dan dipulau kerana membawa kebenaran....mengajak manusia dari kejahilan kepada keesaan menyembah Allah SWT. Sesungguhnya kita tidak melalui semua itu...hanya kenikmatan yang kita peroleh,hanya sekelumit ujian yang Allah datangkan...tetapi kita alpa.


Sumaiyah dan Bilal di seksa apabila ditemui memeluk Islam oleh tuannya. Namun keimanan yang teguh dan mantap telah menjadikan mereka hamba Allah yang diangkat darjatnya. Sumaiyah wanita pertama mati syahid...ganjaran syurga janji Allah yang pasti. Bilal, muazin pertama dalam Islam dan dimerdekakan oleh Saidina Abu Bakar..betapa Allah telah memuliakan hambaNya yang menolong agamanya,sesungguhnya janji Allah itu pasti.

Jangan jadikan diri kita hamba yang kufur nikmat....bersyukurlah kita kerana kita dilahirkan sebagai Islam....laksanakanlah segala suruhan dan jauhi segala larangan Allah tanpa banyak persoalan.mudah-mudahan kita menjadi hambaNya yang bersyukur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan