Khamis, 27 Ogos 2009

Salam Ramadhan.


Seminggu Ramadhan telah kita lalui....menahan diri dari lapar dan dahaga juga perkara yang membatalkan puasa. Mudah-mudahan ibadah puasa kita pada tahun ini lebih memberikan kita kesungguhan dalam menjalani ibadah sebagai seorang Muslim yang Mukmin.Dan suasana peningkatan melaksanakan amal ibadah ini diteruskan disepanjang perjalanan kehidupan kita sebagai seorang hamba Allah yang beriman.

Jangan jadikan segala-galanya bermusim....melaksanakan solat,bertadarus,bertilawah,menjaga akhlak ...sekadar menyambut Ramadhan...menutup aurat juga dijadikan berkala dan bermusim. Sempena bulan Ramadhan yang penuh kebarkatan ini...istiqamah dalam beribadat...dalam bekerja ,dalam mendidik,mengasuh anak-anak....waima tidur juga satu ibadah...jika niat...tidur untuk mengembalikan tenaga dan tersedar dari ketiduran kita akan melaksanakan ibadah....waima solat tahajud.

1/3 malam di bulan Ramadhan kita ikhtiar,usaha dan berazam untuk bangkit menunaikan qiamulail...jesteru istiqamah jua...di bulan-bulan seterusnya...Mudah-mudahan kita sentiasa menjadi hamba Allah yang bersyukur dan tawaduk dengan nikmat Allah SWT.
Saat-saat insan lain amat memerlukan...kita hulurkan tangan ....ringankan bebanan...agar insan yang kurang bernasib baik dapat menikmati suasana Ramadhan dan Aidilfitri dengan penuh kegembiraan dan kesyukuran....

Sesungguhnya harta kekayaan kita .....bukan milik kita...di dalamnya terdapat sebahagian milik insan-insan (fakir dan miskin)...sehubungan dengan itu diwajibkan zakat kepada hambanya yang berada,berwang dan berkemampuan...meringankan beban insan-insan yang memerlukan. Mudah-mudahan kita terus istiqamah . sabar dan tawaduk di dalam beribadah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan