Rabu, 21 Julai 2010

Hukum menzalimi diri sendiri


Melakukan sesuatu yang boleh membawa kemudaratan kepada diri sendiri sama ada mental(kewarasan akal fikiran) dan fizikal (anggota@tubuh badan) adalah amat-amat di larang di dalam Islam .

Jika kita sebagai umat Islam melakukan maka ia sudah jatuh haram dan berdosa besar.Sehingga kita memohon keampunan kepada Allah dengan sebenar-benar taubat (taubat Nasuha)

Menzalimi atau menyakiti diri sendiri seperti meninggalkan solat fardhu,puasa di bulan Ramadhan,minum arak,berzina,melakar tato,menghisap dadah...semuanya mempunyai azab di dunia dan jika tidak dijatuhkan hukuman secara perundangan Islam..maka hukuman akan di kenakan di akhirat.

Solat fardhu dan puasa suatu kewajipan ..jika ditinggalkan secara sengaja..berdosa....jika tidak bertaubat..maka sesungguhnya kita sendiri telah menempah azab dan siksa apabila berada di alam nan abadi (akhirat)

Minum arak,berzina ,melakar tato dan menghisap dadah...semuanya akan merosakan masa depan..sama ada dari sudut keturunan,akal fikiran dan fizikal.Tanya diri sendiri..ke mana kita selepas ini? Di dunia yang tiada hari pembalasan?

Manusia tidak akan hidup selama-lamanya...setiap kita pasti akan mati...selepas kematian akan dibangkitkan,di hisab dan ditempatkan sama ada syurga atau neraka.
Hidup ini hanya sementara...


Jangan jadikan diri kita seperti "haiwan" yang hanya memiliki otak...tetapi kita adalah manusia...dicipta dengan sebaik-baik kejadian,dikurniakan akal fikiran..untuk berfikir dan membezakan di antara kebaikan dan keburukan.

Jangan butakan "mata" dan "hati" semata-mata menurut hawa nafsu yang dipimpin oleh "tentera-tentera syaitan"..yang hakikatnya hendak menyesatkan umat manusia.

Jadikanlah diri kita "Jundullah:tentera-tentera Allah" yang sentiasa mentaati suruhanNya dan menjauhkan segala laranganNya...

2 ulasan:

  1. nauzubillah min zalik, masya Allah, ada pelajar lakar tato di lengan dengan nama kekasih menggunakan pisau lipat?

    apa nak jadi budak2 sekarang ni...

    BalasPadam
  2. sye lah tu yg keje x lain cume menyakiti diri sendiri je. . knp ? sbb nak jage hati org lain. . betape bodoh dan bangang nye sye..

    BalasPadam