Khamis, 29 Julai 2010

Trial PMR,SPM dan Ramadhan


Tiga perkara akan berlangsung dalam bulan yang sama (Ogos) namun bulan Hijrah...2 bulan berganding( Sya'aban dan Ramadhan)...tidak beberapa hari lagi..lebih kurang 2 hari ..pelajar-pelajar tingkatan 3 akan menduduki peperiksaan percubaan PMR...(2/8/2010-6/8/2010).

Ramadhan (11 Ogos) akan datang menghampiri kita...pelajar-pelajar tingkatan 5 akan menghadapi peperiksaan percubaan SPM pada 2 Ramadhan/12 Ogos - 6 September...semoga kedatangan Ramadhan dan menjalani peperiksaan di bulan Ramadhan akan memberikan lebih ketenangan dan kemudahan dalam menjawab soalan.


Ramadhan Datang Lagi.....

Kedatangan Ramadhan memang amat dinanti ...tidak kira siapa pun kita..tua,muda,dewasa,kanak-kanak,miskin dan kaya...semuanya menanti kehadiran Ramadhan dengan penuh...keterujaan..mudah-mudahan Ramadhan kali ini lebih bermakna dan memberikan lebih banyak keberkatan dalam hidup kita.


Amalan-amalan sunat sepanjang Ramadhan....
i. bersahur - sebaik-baiknya dilambat atau dilewatkan
ii.bertadarus al-Quran
iii.solat terawikh
iv.berbuka puasa- sebaik-baiknya dicepatkan

Biar Ramadhan Menjadi Titik Permulaan "Pengislahan" Diri

Jangan jadikan "saum/puasa" sebagai satu alasan kita sentiasa "keletihan " dan tiada kudrat untuk melaksanakan amanah dan tanggungjawab kita sebagai umat Islam,hamba Allah,ibu,bapa,suami,isteri dan pelajar.

Sesungguhnya "puasa/saum" mendidik diri,rohani dan jiwa kita agar sentiasa mensyukuri nikmat kurniaan Allah dan merasai penderitaan orang yang "tidak berupaya" dari segi material dan fizikal.

Puasa juga sebenar-benarnya mendidik "nafsu" kita agar sentiasa sabar,tabah,redha dan tenang dalam menghadapi apa jua cubaan dan dugaan ...dugaan dari sudut fizikal,kehendak dan kemahuan...bila "berpuasa"...semua makanan dan minuman yang dilihat sama ada di alam nyata atau di alam maya...pastinya akan "mengecurkan" dan "meleburkan" keinginan untuk membeli...

Didiklah Nafsu Ke arah Kebaikan dan Kesederhanaan

Maka dengan tuntutan "nafsu" maka apabila waktu berbuka...meja akan dipenuhi dengan juadah yang pelbagai dan beraneka macam....pastinya...jika tidak diagih atau dihulurkan kepada jiran tetangga...sudah pastinya makanan dan juadah akan terbiar kaku di dada waktu...tidak mampu untuk disentuh,dirasa dan dicuit...akhirnya...makanan menjadi santapan "recycle bin"....ah..nampaknya sudah berlaku pembaziran.

Sehubungan dengan itu...marilah kita bersama-sama menyambut kedatangan Ramadhan al-Mubarak ini dengan penuh "tawaduk' agar Ramadhan kali ini benar-benar dapat mendidik dan mentarbiah nurani,jiwa,rohani,emosi dan nafsu kita daripada sifat-sifat mazmummah...moga Ramadhan kali ini dapat menyemai,menyuntik dan menanam sifat-sifat mahmmudah dan akan melahirkan insan yang berakhlak,bertaqwa,beristiqamah dalam setiap amalan ibadat yang dilakukan.

Jangan jadikan bulan Ramadhan semacam satu musim..."musim bertadarus","musim menutup aurat""musim solat berjema'ah"dan "musim bersedekah"...biarkanlah ia berterusan dan istiqamah adalah perlu dalam melaksanakan ibadah dan suruhan Allah...agar ia benar-benar dapat mendidik dan mentarbiah diri kita menjadi hamba Allah yang bertaqwa tanpa mengira bulan,masa dan tempat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan