Isnin, 15 Mac 2010

Perjalanan Cuti Dari Kluang Ke Bangi


13 Mac 2010...bertolak dari Kluang...hampir pukul 10.30...melalui lebuhraya Selatan ke Utara...kenderaan bertali arus...hampir 120km/j.Perjalanan berjalan lancar.Hampir 2 jam perjalanan kami berhenti di kawasan Rehat Pagoh untuk mengisi perut kerana agak kelaparan dan kehausan. Alhamdulillah ,nasi putih berlauk dan mee sop menjadi santapan tengahari kami.

Kami meneruskan perjalanan dalam keadaan hujan gerimis dan cuaca yang agak panas...memulakan semula perjalanan dengan doa agar..perjalanan kami selamat dari mara bencana. Fateh Hamdan (anak kedua ustazah)juga berdoa. Apabila ditanya oleh abinya..apa yang didoakan oleh Fateh...jawab Fateh.."moga perjalanan kita selamat dari segala bala bencana" Alhamdulillah anak seusia Fateh (10 tahun) sudah pandai berdoa untuk keselamatan dalam perjalanan pergi dan balik.

Setelah itu,Fateh dan Nasyeha telah melelapkan mata..meneruskan perjalan hingga terlihat papan tanda kawasan rehat Air Keroh...kenderaan terus menerus bertali arus...tiba-tiba di hadapan kami sebuah kancil tiba-tiba ke tengah hampir 1 cm dari kenderaan kami...namun Alhamdulillah..tiada berlaku apa-apa...dan kami terperanjat apabila kenderaan di belakang membunyikan "hon"...syukur kepada Illahi...kami terpelihara dari malapetaka ini.

Kami meneruskan perjalanan lagi walaupun di hati masih bergenta gementar dengan peristiwa sebentar tadi...lebih kurang 5 km ...ke hadapan tiba-tiba kenderaan bergerak perlahan..ada apa ni? "Roadblock" ke atau ada kemalangan? Bermacam-macam perasaan bermain di benak hati kami.

Sepanjang pergerakan perlahan ini kami dapati pembahagi jalan ...ada kesan rempuhan...pasti berlaku kemalangan ...ya betul...sebuah kereta Toyota Vios telah remuk di hadapan dengan "bumper" dan "lampu sisi" tertanggal...telah menghentam sebuah NAZA Ria....berwarna hitam kedua-duanya...di tepi lebuhraya..kelihatan seorang wanita yang kelihatan terperanjat dan seorang anak seusia Fateh. subhanallah....rupa-rupanya kemalangan itu tidak berbau.

Sesungguhnya...dipohon kepada Allah sebelum bermusafir ialah dengan membaca doa dan solat sunat musafir...mudah-mudahan perjalanan musafir kita terhindar dari sebarang bala bencana dan malapetaka. sesungguhnya Allah itu maha mengetahui segala-galanya. Hanya pada Allah kita serahkan...namun usaha,doa dan tawakal pastinya diseiringkan....Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan