Sabtu, 27 Mac 2010

Majlis Anugerah Cemerlang Dan Mesyuarat PIBG 2009


27 Mac 2010....telah berlangsung mesyuarat PIBG dan Majlis Anugerah Cemerlang bagi ibubapa guru dan anak-anak cemerlang. Majlis telah dirasmikan oleh wakil Senator Sharifah Azizah binti Syed Zain. Alhamdulillah majlis berjalan lancar dan tamat jam 12.30 tengahari.


Para pelajar cemerlang telah diraikan dalam majlis ini,mudah-mudahan anugerah ini terus menjadi galakan dan dorongan kepada para pelajar untuk meneruskan kecemerlangan dalam bidang akademik,sahsiah dan ko-kurikulum.

Kepada Siti Khadijah,Nazatul Aiffa,Mohamad Haziq Haikal,Nur Aisyah Iftihah,Aliah Nazahah,Nur Naimah Nani dan Nur Nazihah binti Lani,teruskan kecemerlangan anda...kerana anda mampu lakukan yang terbaik untuk diri dan untuk sekolah yang tercinta.Insya'Allah.

Alhamdulilah,Siti Khadijah binti Masran...yang memperolehi 12A (5A+,5A dan 2A-)merupakan pelajar ke-7 terbaik SPM daerah Kluang. Moga kecemrlangan Siti Khadijah menjadi pemangkin kepada kecemerlangan pelajar-pelajar yang lain.Semoga Khadijah berjaya di dalam temuduga untuk melanjutkan pelajaran yang akan dihadiri Isnin. Kami guru-guru amat berbangga dengan kejayaan Khadijah.Ditambah dengan keperibadian Khadijah...Insya'Allah ia akan terus berkekalan dan menjadi "role model" kepada para pelaja SMK.Jalan Kota Tinggi,Kluang.


Pelajar SMK.Jalan Kota Tinggi,sebenarnya mampu menjadi yang terbaik. Hanya tinggal 6 bulan bagi pelajar PMR dan 8 bulan bagi pelajar SPM untuk menyediakan peralatan dan bersiap siaga ke medan pertempuran...menentukan hala tuju kita...kejayaan atau kegagalan. Kegagalan tidak akan datang kecuali jika kita sendiri yang mencari. Kecemerlangan dan kegagalan sebenarnya terletak di tangan kita (usaha,doa dan tawakal)...tanpa usaha...mana mungkin kita akan menemui kejayaan....tetapi kegagalan pasti akan menemani kita...jika tiada usaha yang dilakukan.

Tepuk dada tanya iman...usaha tanpa doa ....beribadat kepada Allah pun..tiada maknanya...sebagai umat Islam....senjata yang paling utama adalah berdoa setelah usaha dilakukan. Jadilah hamba Allah yang sentiasa berusaha mencari kecemerlangan hidup di dunia dan di akhirat. Keberkatan dan keredahaan Allah itu penting untuk kita menjalani hidup kita sebagai hamba Allah yang sentiasa bersyukur di atas segala nikmat dan kurniaanNya.

Kesempurnaan anggota badan,akal fikiran...semuanya adalah nikmat Allah kepada kita..untuk kita menggunakan segala nikmat semaksimanya...akal dikurniakan kepada kita sebagai alat berfikir...dan pembeza antara kita dengan makhluk Allah yang lain. Maka fikir-fikirkanlah....keistimewaan akal kurniaan Allah ini. Pelihara akal daripada segala kemusnahan....dan kehancuran...tanpa kewarasan akal....kita tidak akan dilabel sebagai manusia yang waras...tetapi....manusia yang GILA....

Maka peliharalah akal dan gunakalah fungsi akal sebagai ....kurniaan yang diguna untuk memikirkan kebesaran dan kekuasaan Allah dan betapa kerdilnya manusia....kerana kita hanya makhluk...yang lemah tiada apa-apa...jika Allah tidak bersifat dengan "ar-Rahman dan ar-Rahim"...betapa kasih dan sayangnya ALLAH kepada kita...tapi malangnya...kita kadang-kadang lupa untuk bersyukur di atas nikmat kurniaanNya.

Sehubungan dengan itu,bersyukurlah kerana kita dilahirkan sempurna...dengan kesempurnaan itu...maka tuntulah ilmu bersungguh-sungguh..menuntut ilmu itu wajib bagi setiap umat Islam...maka barangsiapa yang mensia-siakan peluang menuntut ilmu ini ...maka ia adalah satu dosa...dosa kerana tidak menunaikan kewajipan menuntut ilmu itu sendiri...maka fikir-fikirkanlah selagi akal kita masih boleh berfungsi dengan baik dan waras. Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan