Jumaat, 11 Disember 2009

WALIMATUL-URUS


Sepanjang cuti persekolahan ,banyak majlis perkahwinan diadakan.Tidak kira di mana ceruk desa,taman perumahan,bandar ....walimatul urus....pertautan antara dua hati....kesinambungan antara dua keluarga....memupuk rasa kasih sayang antara insan yang telah terpaut hatinya....

Dalam melayari bahtera rumahtangga,pasti ada indah,pahit dan manisnya. Islam menyuburkan kasih-sayang melalui perkahwinan yang berlandaskan syariatnya. Pertautan antara dua hati pasti akan diberkati jika kita melayarinya dengan penuh keinsafan dan kesyukuran . Bersyukur kerana dikurniakan jodoh dan menginsafi setiap apa yang akan kita lalui ini(alam rumahtangga) bermula dari titik perkenalan kita dengan jejaka atau dara pilihan hati.

Islam mengharamkan pertemuan antara uda dan dara waima semasa dalam pertunangan sekali pun. Jesteru pertemuan antara uda dan dara yang tiada hubungan maka haram hukumnya.Pertemuan antara empat mata dan dua hati yang berasmara dana tanpa ikatan yang sah adalah bunga-bunga zina yang wajib dijauh dan dihindari.

Sehubungan dengan itu,anak-anak didikku ....di sepanjang cuti persekolahan ini,jagalah diri dan akhlak kita sebagai seorang Muslim,lautan manusia dan hiruk pikuk kegawatan hiburan yang mengkhayalkan pasti akan menghanyutkan kita jauh dari landasan dan syari'at Islam.

Penuhi masa cuti kita dengan kerja-kerja yang berfaedah dan bermanfaat. Jadilah anak yang soleh dan solehah.Jangan jadi "anak lesung" yang sentiasa menumbuk ibu mereka. Anak derhaka tempatnya di neraka.Walau setinggi mana pun kedudukan kita jangan menderhaka kedua ibu bapa kita.


Selamat bercuti dan kembali ke sekolah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan