Khamis, 26 November 2009

Aidiladha 1430 Hijrah


27 November 2009/10 Zulhijjah 1430 Hijrah.Aidiladha menjelang tiba. Pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s menerima perintah Allah SWT melaksanakan ibadah korban,merupakan ketaatan hamba Allah kepada Allah SWT yang maha Esa dan maha Agong.

Betapa Rasul pilihan Allah SWT mendambakan segala ketulusan jiwa dan nuraninya...mengabdikan diri kepada Allah SWT maha pencipta. Tiada yang sia-sia di atas muka bumi ini ,kecuali pasti ada hikmahNya...yang tersirat di sebalik yang tersurat.

Sebagai hamba Allah ,kita diwajibkan menunaikan segala perintahNya tanpa ada sebarang persoalan.Melaksanakan ibadah korban seiring dengan menunaikan fardhu haji bagi hamba Allah yang berkemampuan. Ibadah haji mengajar kita muhasabah diri,tahap kesabaran dan ketabahan kita dalam melaksanakan ibadah ini. Ibadah Sai'e ....memperingati peristiwa Siti Hajar dan Nabi Ismail...betapa tabahnya baginda berdua....di dalam mentaati perintah Allah SWT.

Namun ,di akhir abad 21 ini,kita sebagai hambaNYa,kadang-kadang masih tidak mampu menghadapi ujian dan cabaran hidup ini.Sehubungan dengan itu,marilah sama-sama kita menyucikan hati diri segala sifat mazmummah,agar hidup kita terus berada dalam ketenangan dan keberkatan dari maha Pencipta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan