Selasa, 22 Jun 2010

Kembali Ke Sekolah


Setelah 2 minggu bercuti..lebih kurang 12 hari dapat merehatkan minda dan fizikal...maka bermulalah ...hari-hari untuk melangkahkan kaki ke sekolah.

21/6/2010...hari pertama persekolahan.Alhamdulillah. Cuaca pada hari ini nyaman dan menyejukkan. Perhimpunan pagi...ada perubahan. Para guru akan berada di atas astaka...yang baru siap...dan sempena awal persekolahan ...dapatlah merasmikan....astaka baru.

Jam 1.15 petang taklimat SPI....tepat jam 2.00 "blackout" di bilik mesyuarat. Nampaknya bermesyuarat dalam keadaan "berpanas"..alhamdulillah...taklimat habis awal.


22/6/2010...hari ke dua persekolahan...rupa-rupanya keadaan "black-out" di Blok A...belum berakhir...namun alhamdulillah...keadaan tidak berlaku di Blok B dan C...para pelajar dapat belajar dengan selesa.

Cumanya..para guru terpaksa bergelap dan berpanas sepanjang pagi...kerana hari ini...di awal pagi lagi..cuaca sudah menandakan hari hendak hujan...kelihatan para guru mengeluarkan "sportlight a.k.a lampu picit" dari telefon bimbit...nampaknya untuk kedua kalinya peristiwa "bergelap" telah melanda sekolah tercinta....


Jam 3.00 dikejutkan dengan panggilan telefon dari Ustazah Aisyah...yang sudah berpindah ke Perak dan ditempatkan di sebuah sekolah...di daerah LUMUT...satu pengalaman yang menyeronokkan yang tidak ditemui di Johor...menaiki "bot laju"untuk ke sekolah...satu pengalaman yang menarik.

Namun..suasana di sana tidak sama dengan di sekolah tercinta SMK.Jalan Kota Tinggi,Kluang...walau bagaimanapun tugas sebagai pendidik...mesti diteruskan kerana amanah dan tanggungjawab untuk mendidik anak-anak bangsa menjadi insan yang berguna,berilmu,berakhlak,beriman dan berwawasan...adalah matlamat utama kami sebagai seorang PENDIDIK.

Moga kami pendidik di seluruh Malaysia (khasnya) dan di dunia (amnya)terus mendidik dengan penuh keikhlasan...biarlah apa orang hendak kata...apa yang penting tugas sebagai PENDIDIK mesti dilaksanakan dengan penuh keikhlasan.

Selamat Meneruskan Perjuangan sebagai Pelajar dan Pendidik.......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan