Rabu, 28 Oktober 2009

Minggu Peperiksaan Akhir Tahun dan SPM 2009



Peperiksaan Akhir Tahun bagi pelajar Tingkatan 4 telah bermula dan Tingkatan 1,2 dan Peralihan akan berlangsung minggu hadapan. SPM juga bakal menjengukkan diri untuk anak-anak didik Tingkatan 5,tidak sampai satu purnama SPM akan menjelma.

Anak-anak didik (SPM) khususnya ...sudahkan bersedia menghadapi peperangan yang akan menentukan menang dan tewasnya kita...namun kekalahan itu tidak akan berterusan..sayugia jangan menyerah kalah sebelum berjuang....kerana orang yang mengaku kalah sebelum berjuang adalah orang yang pengecut.

Lengkapkan diri dengan ilmu,persiapkan diri dengan fizikal dan mental yang jitu. Solat hajat,solat istikharah...agar tidak berlaku kecelaruan semasa menjawab soalan. Usaha, doa dan tawakal kepada Allah SWT....jalan penyelesaian di atas segala kesulitan yang dihadapi.

Dapatkan restu ibubapa dan guru yang mengajar dan menyalurkan ilmu kepada anak-anak...kerana tanpa restu dan redha mereka....kebijaksanaan akan hanyut dan tenggelam.

Jangan lupa solat fardhu lima waktu...kerana itu adalah benteng dan jambatan umat Islam menuju kecemerlangan hidup di dunia dan akhirat.

Ingat pesan kami (guru-guru) yang mendidik...agar kita menjadi insan yang sentiasa bersyukur dan berterima kasih di atas segala apa yang kita terima semasa di alam persekolahan...nasihat,teguran dan bebelan itu adalah kebenaran dan kenyataan untuk anak-anak didik menghadapi dunia luar apabila meninggalkan alam persekolahan.

Dunia realiti yang perlukan manusia memiliki ilmu,tanpa ilmu kita akan menjadi bangsa yang dijajah,ditindas,dicaci dan di pandang sinis...tanpa ilmu manusia tiada apa-apa sebenarnya...kerana umat Manusia apabila mati akan meninggalkan tiga perkara:
1. sedekah jariah yang berpanjangan
2. doa dari anak-anak yang soleh dan solehah
3. ilmu yang bermanfaat.

Sehubungan dengan itu tuntutlah ilmu selagi kita terdaya....selagi nyawa masih di kandung...selagi udara dapat dihirup.....dan selagi akal dan otak masih berfungsi.

Ilmu juga dapat membezakan kita dengan makhluk Allah SWT yang tidak dikurniakan akal fikiran....Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan