Jumaat, 23 Mac 2012

Demi Masa...

Tazkirah Jumaat..hari ini yang telah disampaikan oleh Ustaz Yusoh..benar-benar telah membuka ruang untuk kita berfikir ke mana arah dan haluan kita selepas ini.

Demi Masa..manusia itu benar-benar berada dalam kerugian kecuali bagi mereka yang beramal soleh dan berpesan-pesan kepada kebaikan..surah al-Asr (1-5)

Benar dan pasti janji Allah SWT..manusia akan diuji dengan perasaan takut,lapar serta kehilangan...dan ujian itu di datangkan dalam bentuk musibah dan kemewahan.

Ujian-ujian ini akan menguji kekuatan dan kemantapan iman kita terhadap Illahi.

Tiada yang mustahil bagi Allah SWT..namun kita sebagai hambaNya...perlu merealisasikan segala suruhan Allah dalam kehidupan kita..buatlah segala apa yang disuruh...dan tinggalkan segala apa yang dilarang oleh Allah SWT.

Hanya dengan 2 formula ini...dan apabila kita melaksanakan dalam kehidupan kita..pasti dan Insha'allah ...Allah SWT akan memberikan ruang "hidayah" @ "nur " dalam kehidupan kita.

Tika kita mengikuti segala tuntutan ini..maka di tika itulah kita akan merasakan betapa nikmatnya memeperolehi hidayah Allah...sesungguhnya Allah itu maha penyayang,maha pengampun,maha mendengar..hanya pada Allah tempat kita panjatkan segala keduka-laraan kita...

Ingatlah walau di mana jua kita berada...walau dalam apa jua keadaan kita..sedih,gembira,duka..kerana Allah ..maha mengetahui perjalanan hidup kita,qada' dan qadar kita.

Buat anak-anak ku...peliharalah maruah dan keimanan kita daripada dicemari unsur-unsur "jahat"...lemparkanlah sedaya upaya nafsu jahat keluar dari hidup kita...

Buat anak-anak perempuanku..."juallah mahal" harga diri dan maruah kita...peliharalah maruah dan aurat kita daripada nafsu-nafsu jahat...moga kita bisa menjadi insan yang solehah dan mendapat perlindungan Allah dunia dan akhirat.

Buat anak-anak lelakiku..janganlah diinjak-injak maruah dan hargai diri kamu...jangan terlalu "murah'...menjual maruah..hingga menjadi insan yang dipandang hina.

Kembalikanlah maruah diri...dan tingkatkanlah keimanan kita agar kita menjadi umat Islam yang bertamadun,bermaruah dan berakhlak mulia....

PASTIKAN MASA KITA TIDAK DICEMARI DENGAN PERKARA LAGHA@SIA-SIA SERTA PERKARA MAKSIAT...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan