Khamis, 3 Mac 2011

Mengajar, Mendidik dan Mentarbiah..............



Dalam mengajar,mendidik dan mentarbiah...semuanya memiliki pemahaman yang berbeza.

Mendidik untuk melahirkan insan cemerlang...cemerlang di dunia dan akhirat...mudah untuk dibicarakan..namun hakikatnya sukar untuk dilaksana dan diaplikasikan.

Hakikat pendidikan dan pentarbiahan memerlukan kita memegang jasmani,rohani ,emosi dan mental agar ia selari dan selaras dengan ajaran Islam.

Bukan mudah untuk melahirkan mujahid dan mujahadah Islam di era siber ini.


Maka pendidikan dan pertarbiyahan ini sewajibnya bermula dari rumah...bermula dari asuhan,didikan ibu dan ayah.

Bukan mudah untuk menangkis era globalisasi yang semakin mencanak...dengan limpahan "media massa" dan tayangan "menggerunkan" di ruang layar...yang sentiasa terpasang di ruang tamu...memang memungkinkan..kehidupan kita sebagai "umat Islam" boleh "terseliuh" seketika.

Manakan tidak setiap hari kita akan dihidangkan dengan "hidangan" indah @ menjijikkan...setiap hari juga anak-anak kita....kita....ibubapa kita...sama ada di peringkat usia kanak-kanak,remaja dan dewasa...pastinya...akan menikmati "tayangan" percuma....

Tayangan percuma...yang mendedahkan hampir seluruh "tubuh" yang sewajibnya ditutup...berlaku setiap hari.

Gaya hidup bebas,pendedahan aurat dan kehidupan artis mewarnai hampir 90% tayangan di kaca televisyen...berbanding dengan rancangan berunsur teladan,agama dan pendidikan hanya 10%...itu pun berapa ramai sangat yang menonton rancangan berbentuk ilmiah ini?????

Tiada ulasan:

Catat Ulasan