Jumaat, 11 Februari 2011

Maulidur Rasul 1432 H






12 Rabiul Awal...pada 15/2/2011..merupakan hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW...sudah 1432 tahun baginda meninggalkan kita..umatnya.

Namun baginda telah meninggalkan al-Quran (kalam Allah yang terpelihara hingga ke hari kiamat) dan as-Sunnah yang menjadi sumber rujukan dan perundangan bagi umat Islam.

Sesungguhnya..kita sebagai umatnya tidak akan sesat sekiranya kita berpegang teguh dengan segala apa yang di bawa oleh baginda...

Islam itu "mudah" dan "indah"..jangan mencemarkan kesucian Islam dengan "sikap mazmumah" kita...

Islam...datangnya dari Allah SWT..Tuhan sekelian alam...yang mencipta kita dan menjadikan alam ini...maka sewajibnya kita mengikuti segala apa yang diturunkan dan dibawa oleh baginda...kerana ia datang dari Allah..tuhan Pencipta sekelian alam..kenapa mesti mencari selain daripada apa yang telah disyari'atkan oleh Allah SWT.

Bersyukurlah kita masih diberi ruang,udara ,nyawa dan akal untuk membezakan segala yang hak (benar) dan segala yang batil (kesesatan)...hanya keimanan yang boleh menyelamatkan kita...

Carilah "hidayah Allah"..sesungguhnya "hidayah" itu tidak akan berlari mengejar kita..tetapi kitalah yang sewajarnya...mengejar "hidayah Allah"...dengan hidayah Allah...sesungguhnya kita...akan malu untuk melakukan segala perbuatan yang mencemarkan kesucian Islam dan kesucian "maruah"kita sebagai seorang Islam.

Keimanan dan hidayah adalah "benteng" dan "tembok" yang kukuh...dan pastinya sukar untuk diceroboh..jika benar-benar..mengaplikasikan ajaran Islam sebagai "cara hidup kita".

Tiada sebarang kerugian ...andai kita berpegang dengan ajaran Islam...malah Allah menjanjikan ganjaran syurga dan pahala kepada hamba-hambaNya yang taat dan patuh perintahNya.

Maha suci Allah dari bersifat..."keji"...segala puji hanya bagi Allah SWT.

Jangan sekadar menyambut Maulidur Rasul setiap tahun..tetapi tidak menghayati dan cuba mencontohi akhlak baginda...aplikasikan segala sifat "mahmudah" baginda dan ikuti "sunnah" baginda dalam kehidupan seharian kita sebagai "umat Islam".

(* Insya'Allah 19/2/2011...sambutan Maulidur Rasul akan diadakan di SMK Jalan Kota Tinggi,Kluang...buat warga SMKJKT..marilah beramai-ramai kita menghadirkan diri.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan