Jumaat, 27 Ogos 2010

17 Ramadhan 1431 Hijrah


Nuzul al-Quran ..lebih 1400 tahun lalu...di Gua Hira'. Wahyu pertama buat baginda Nabi Muhammad SAW...mukijizat teragong buat baginda. Tiada yang lebih hebat isi kandungan melainkan al-Quran. Melengkapi segala peraturan hidup....dari sekecil-kecil peraturan hingga kepada perundangan membentuk sebuah negara.

Alhamdulillah...sudah masuk hari ke 18 kita berpuasa..mudah-mudahan kita terus bersabar menahan segala nafsu amarah kita ...nafsu makan,nafsu mata,nafsu mulut...menahan diri bukan sahaja dari lapar dan dahaga,tetapi juga menahan diri dan nafsu dari melakukan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa ..bermula dari terbit fajar hingga terbenam matahari.


Dalam kita berpuasa ..jangan kita lupa insan-insan yang kurang benasib baik...hulurkan sumbangan ringankan beban..Insya'Allah pada 3 September 2010 bersamaan 24 Ramadhan 1431 Hijrah..kita akan mengadakan majlis Khatam al-Quran dan majlis penyampaian sumbangan buat anak-anak dan sahabat yang kurang berkemampuan.

Mudah-mudahan ia akan menceriakan hati anak-anak untuk menyambut hari lebaran..dalam pada kita menyambut hari lebaran ini..buat anak-anak di tingkatan 3 ..jangan lupa..PMR tidak lama akan mengunjungi anak-anak...

Semoga Ramadhan dan Syawal pada tahun ini akan lebih memberikan kita ruang untuk bermuhasabah diri dan mentarbiyah rohani agar kita menjadi insan dan hamba Allah yang lebih bersyukur dengan segalan nikmat kurniaanNya....

Berdoalah kita agar kita menjadi insan yang cemerlang di dunia dan di akhirat. Amin ya-rab-al-amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan