Sabtu, 10 April 2010

Maulidur Rasul 2010/1431 Hijrah


Sambutan Maulidur Rasul telah diadakan pada hari Jumaat 9 April 2010 bersamaan 24 Rabi'ul Akhir 1431H,hampir sebulan berlalu Rabi'ul Awal...walau bagaimanapun Alhamdulillah...majlis sambutan Maulidur Rasul telah dapat dijalankan dengan lancar. Amin...hanya puji-pujian bagi Allah SWT di atas segala kelancaran dan kerjasama yang diberikan.

Ceramah Maulidur Rasul telah disampaikan oleh Al-Fadhil Ustaz Kamal...mudir(pengetua) SM.Agama (Arabiyah) Kluang. Pesanan beliau ...perlu dijadikan iktibar..solat adalah tiang agama...apabila umat Islam tidak solat maka robohlah tiang-tiang agama...dan ini akan menyebabkan umat Islam hilang kehebatannya...kehebatan dari segi sahsiah,tamadun dan akhlak.

Solat mencegah manusia daripada kemungkaran...solat yang ditunaikan dengan khuysuk ,penuh keikhlasan dan tawaduk kepada pencipta (Allah SWT) akan melahirkan umat Islam yang mampu membentengi diri daripada melakukan kemungkaran dan maksiat.Solat adalah pembeza bagi umat Islam. Solat adalah doa yang terus menerus dari hamba kepada Pencipta (Allah SWT). Segala kesulitan,kesukaran,ujian dan dugaan yang kita alami akan didengar oleh Allah SWT.

Sesungguhnya Allah SWT Maha mengetahui segala-galanya...tersirat,tersurat waima yang tersembunyi di lubuk hati...kita tiada apa-apa berbanding Allah yang maha berkuasa atas segala-galanya.

Syukran Jazilan kepada sahabat guru yang bermurah hati...berakikah ,bersedekah dalam meraikan majlis Maulidur Rasul tahun >ini.Mudah-mudahan segala sumbangan yang diberikan mendapat keberkatan dari Allah jua.Kerjasama yang dizahirkan ....amat-amat dihargai...dengan kerjasama yang diberi menjadikan majlis berjalan lancar...mudah-mudahan ia akan berterusan.Ukhuwah yang terjalin atas rasa kasih-sayang sesama Islam dan keikhlasan...telah terpancar...Alhamdulillah.

Kesyukuran ini hanya layak dipanjatkan kepada ALLAH SWT...kerana sesungguhnya Allah telah mengerakkan hati-hati ini bersatu memikul beban dakwah mu(ya!Allah)....bersatu untuk mendidik anak-anak didik...agar menjadi insan yang cemerlang...di dunia dan akhirat. Alhamdulillah,hanya Allah sahaja yang layak membalas segala keikhlasan ini .

Buat anak-anak SMKJKT...mudah-mudahan dengan kehadiran anak-anak sekelian...dapat mengubah minda dan persepsi anak-anak tentang kewajiban menunaikan solat dan menuntut ilmu...hanya orang berilmu yang mampu mengubah dunia ( sudut akhlak dan tamadun)...hanya anak-anak ...generasi masa depan..yang boleh mengubah dunia dari alam kejahilan ke alam kebenaran...tanpa ilmu,iman,amal dan akhlak...segala-galanya sekadar "mimpi" yang tidak akan menjadi kenyataan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan