Khamis, 3 September 2009

Musim Peperiksaan ....Bermula


Selamat menghadapi peperiksaan Percubaan kepada pelajar Tingkatan 5, masih belum terlambat untuk memulakan langkah mencipta sejarah kegemilangan dalam pelajaran (akademik). Menghadapi peperiksaan di bulan Ramadhan ,mungkin memberikan suasana keletihan,namun disebalik keletihan ada seribu satu hikmah...kerana menghadapi ujian di bulan Ramadhan...umpama kita bersiap siaga untuk menghadapi peperangan /jihad "kubra'...dalam mengawasi dan menuntun nafsu kita.

Jihad menghadapi peperiksaan...bersiap sedia dengan segala kelengkapan....(pengetahuan dan ilmu di dada)....menyediakan peralatan yang mencukupi untuk menukilkan jawapan-jawapan yang baik,betul dan tepat.Kesungguhan dalam menunaikan ibadah puasa,solat dan menghadapi peperiksaan,sesungguhnya berjalan seiring dalam mendidik rohani dan jasmani kita.

Kita dilahirkan sebagai makhluk Allah yang cukup sempurna.Kurniaan akal yang menaikkan taraf kita. Akal sebagai CPU komputer mencanai segala maklumat dan dicerakinkan menjadi sumber pengetahuan yang amat bermakna dan bermanfaat. Kesempurnaan akal digabungkan pemikiran yang bernas menjadikan kita insan yang benar-benar boleh melakukan perubahan.

Namun sekiranya CPU kita disalahguna,maka segala monitor akan rosak binasa. Maka jadikanlah diri kita sebagai sebaik-baik umat di atas muka bumi ini. Gunakan semaksima mungkin kurniaan Allah yang tidak ternilai ini.

Akal dijaga dan dipelihara agar ia tidak menjadi "geylong",hanyut dan rosak....Pelihara akal ....kerana ia satu-satunya pembeza manusia dengan makhluk Allah yang lain.

Semoga peperiksaan ini membuka ruang kepada anak-anak didik SMKJKT menjalani kehidupan yang lebih bermakna. Tanpa ilmu,manusia akan dipandang hina. Dengan ilmu walaupun kita miskin,pasti Allah akan mengangkat darjat kita. sesungguhnya orang yang berilmu tinggi darjatnya di sisi Allah SWT. Nik Nur Madihah contoh terdekat 20A1...menjadi sebutan,idola kerana kebijaksanaan dan kepintarannya...walaupun ia hanya seorang anak nelayan.

Jadilankah diri kita seorang pencinta ilmu,tanpa ilmu kita akan sesat.Mudah-mudahan anak-anak memperolehi kecemerlangan yang berterusan di dunia dan akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan